window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-156369827-1');

Vacature Monteur Bedrijfswagens

2021-02-10T08:56:58+01:00

Voor het dagelijkse onderhoud, keuringen en reparaties van onze trucks, opleggers, shovels, kooiapen, kranen en overige hulpmiddelen.

Wat we vragen:

  • Diploma’s (1e of 2e) bedrijfswagenmonteur
  • APK-diploma’s of de ambitie deze te halen
  • Kennis van hydrauliek, pneumatiek, voertuigelektronica en diagnosesystemen
  • Rijbewijs C – CE of bereid deze te halen
  • Bereidheid om storingsdienst te draaien

(meer…)

Vacature Monteur Bedrijfswagens2021-02-10T08:56:58+01:00

Fijne feestdagen

2020-12-10T16:02:41+01:00

“Overal is ’t feest
’t Is almaol mooie lichies
Kerstmis is de tied
Van wensen en gedichies
Tuurlijk wens ik net as iederien
Liefde, vrede, warmte veur de hele wereld”

Namens

Directie & medewerkers

Wigchers Internationaal Transport b.v.

Tekst van Daniël Lohues – “Kerstmis met joe”

Fijne feestdagen2020-12-10T16:02:41+01:00

Asfalt A37 Holsloot – Duitse grens vervangen

2020-11-24T09:57:47+01:00

Het asfalt op de A37 vanaf knooppunt Holsloot tot de Duitse grens is dit jaar vervangen. Dit hebben we gerealiseerd in samenwerking met KWS Infra. Hierbij kwam onze flexibiliteit goed van pas. Zowel overdag, als in de nacht of weekend zijn de werkzaamheden uitgevoerd. Dit alles in opdracht van Rijkswaterstaat, onder het project Integraal Groot Onderhoud.

Het project is succesvol verlopen en verder zonder incidenten verlopen. Week 46 zijn de werkzaamheden voor ons officieel afgerond.

Asfalt A37 Holsloot – Duitse grens vervangen2020-11-24T09:57:47+01:00

Gezamenlijk opleiden biedt transport toekomst

2020-11-12T11:45:02+01:00
Als je in het Noorden van Nederland woont en als scholier bedenkt dat je chauffeur wilt worden, heb je de beste opleiding dichtbij! Dit is natuurlijk niet iets wat uit zichzelf ontstaat, de beste opleiding kun je alleen aanbieden als je een goede samenwerking hebt met het onderwijs en de transportbedrijven in de regio. In de bijlage bij het Dagblad van het Noorden vandaag stond een stuk over de samenwerking van het Drenthe College, Esdal College en Wigchers Int. Transport b.v.
We zijn trots op deze samenwerking en zoals gezegd:
“Gezamenlijk opleiden biedt transport en logistiek toekomst”
Gezamenlijk opleiden biedt transport toekomst2020-11-12T11:45:02+01:00

Start Suikerbietencampagne 2020 een feit!

2020-10-06T08:36:39+02:00

Suikerbieten Campagne 2020 is een feit. Ook wij zijn afgelopen week begonnen met het transport van de suikerbieten naar de suikerfabriek van Cosun Beet Company in Hoogkerk. Dit jaar is de start extra onder de aandacht gekomen op de Social Media dankzij TikTok Tammo en zijn #dikkebakbietn. De daarop volgende “reactie” filmpjes brachten nogal eens wat van onze rode vrachtwagens in het zicht.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded.
Ik Accepteer

Wijzelf zijn met een drone het veld ingetrokken om wat foto’s en filmpjes te maken van het verladen van de suikerbieten. We stonden op de Achterweg in het Odoornerveen bij Maatschap Oving van Bueren.

dikkebakbietn 2020

Deze collega schakelde snel, binnen een dag pronkte het truckers nummerbordje #dikkebakbietn al voor de ruit.

Start Suikerbietencampagne 2020 een feit!2020-10-06T08:36:39+02:00

“Ondernemen is geen sprint, het is een marathon. Op allerlei manieren.”

2020-09-18T08:10:26+02:00

“Transport had vroeger een beetje een negatief imago maar wij proberen daar een positieve uitzondering op te zijn door juist gewoon te doen waar je goed in bent, je te houden aan afspraken en een betrouwbare partner te zijn. Wij zorgen al jarenlang voor continuïteit, zowel in het verzorgen van transport voor onze klanten, als in het zijn van een goed werkgever voor ons personeel. Hierdoor weten de klanten en werknemers ons te vinden.” – Hedy Smit – Wigchers.

Hedy Smit – Wigchers: “Wij zijn al eerder genomineerd: een aantal jaren geleden toen het nog Drentse ondernemer van het Jaar was. Toen hebben we toch voor de eer bedankt, we doen het als bedrijf echt met elkaar en bij ons is het niet één individu die het verschil maakt.”

Wigchers mag zeker echt een familiebedrijf genoemd worden. Hedy Smit – Wigchers: “Samen met mijn broer Jaap en neef Aaldert runnen we het bedrijf. We vullen elkaar aan, hebben allemaal verschillende soorten ervaring en inbreng. Ook mijn moeder, mijn schoonzus, mijn man, twee ooms en een nicht werken al jaren bij ons. Van sommige families werken er verschillende generaties bij ons. Bijvoorbeeld vaders, (schoon)zonen en broers die werken als chauffeurs of monteurs. De jongste werknemer is 17 en doet de chauffeursopleiding op het Drenthe College. De oudste chauffeur is 72 en rijdt nog graag de bietencampagne die straks weer start. Mijn vader Louwrens Wigchers staat bekend om zijn neus voor kansen, handel en investeringsbereidheid. Hij volgt en adviseert daarom nog steeds vanuit de zijlijn en bedenkt nog steeds nieuwe projecten.”

Wat Wigchers uniek maakt in de branche is niet 1, 2, 3 uit te leggen. “Het is lastig om ons te vergelijken. Ik denk dat vooral de manier van ondernemen en onze flexibiliteit, het gedachtengoed wat we hebben, ons uniek maakt.”

Wigchers heeft een jong en goed onderhouden wagenpark van 80 vrachtwagens en 250 opleggers. Ze zijn actief in verschillende deelmarkten waaronder het transport voor de agrarische sector, de olie- en gasindustrie, de wegenbouw en het transport van bijvoorbeeld tuinhout, betonplaten en – wanden, steigermateriaal en machines. Voor de meeste opdrachtgevers rijden ze al tientallen jaren, bijvoorbeeld al meer dan 65 jaar suikerbieten en sinds de jaren 50 van de vorige eeuw voor de NAM. Ook met de grotere en kleinere aannemers in de wegenbouw wordt op projectbasis samengewerkt. Projecten waar ze nu aan werken zijn de aan- en afvoer van duizenden tonnen asfalt en frees voor de A37 en het transport van vulzand voor de Ringweg in Groningen. Vorig jaar brachten ze nog 300.000 ton vulmateriaal naar het Dak van Drenthe in Wijster. “Het feit dat we het transport mogen doen bij het opruimen van oude gasputten in de regio, zegt wel iets over de hechte samenwerking met de opdrachtgever. Met goede vrachtwagens, goede chauffeurs en een goede organisatie werken we aan tevreden en blije klanten.”

Wigchers is altijd in beweging, letterlijk en figuurlijk. Hedy: “Wij pakken kansen die we zien en kunnen snel schakelen indien nodig. We creëren groei door vertrouwen te winnen en te houden. Doen wat je zegt, zeggen wat je doet. En ook door verantwoordelijkheid te nemen als iets minder goed gaat.”

Blijvend kijken ze waar het beter of efficiënter kan. “Veel klanten zitten in het Noorden. Hoe kunnen we daar economischer, milieubewuster mee om gaan? Daarom hebben we bijvoorbeeld naast de hoofdvestiging in Schoonoord ook standplaatsen in Emmen, Coevorden, Hoogeveen en Gieten gerealiseerd. Dit op basis van waar klanten zijn en potentiéel werk is, maar ook om ervoor te zorgen dat onze chauffeurs hun werk dichtbij hebben.” Er ligt sowieso een focus op duurzaamheid. “Alles wat we bouwen, doen we levensbestendig.

Veilig en duurzaam
Wigchers is sinds 2001 al ISO 9001, VCA Petrochemie en GMP+ gecertificeerd omdat kwaliteit en veiligheid belangrijk is bij de uitvoering van de werkzaamheden. Ook het personeel is uitgebreid opgeleid en vakbekwaam voor werkzaamheden in de bouw, wegenbouw en olie- en gasindustrie, ze hebben bijvoorbeeld allemaal VCA, diverse veiligheidsinstructies en opleidingen gedaan. Ook worden chauffeurs getraind op veilig en economisch rijgedrag. Hedy Smit – Wigchers: “Daar zijn we 10 jaar geleden al mee begonnen. Chauffeurs krijgen maandelijks een rapportage van hun rijgedrag en worden daarin persoonlijk gecoacht. Ook zijn we al heel lang leerbedrijf voor chauffeurs en bedrijfswagenmonteurs. Jonge mensen van 16/17 jaar die via een BBL-leerwerktraject hun vakbekwaamheid en diploma’s halen. We hebben een eigen werkplaats waarin we al het onderhoud, de keuringen en de reparaties van het wagenpark zelf doen en bijvoorbeeld ook de volledige opbouw van onze kraantrucks hebben gedaan.”

Dit doen ze ook zelf omdat ze de mensen hebben die dit kunnen en die het leuk vinden om ook dit soort projecten te doen. Hedy Smit – Wigchers: “Wij doen bijna alles in eigen beheer. Het bouwen van bedrijfshallen maar ook de website bouwen en bijhouden of de opbouw van nieuwe trucks met PTO en boardcomputers. Door alles in eigen huis te houden, kunnen we snel en flexibel reageren. In de transportsector staat het rendement al jaren onder druk en dus is het zaak om de kosten zo laag mogelijk te houden. Zo goed mogelijk het werk doen en een eerlijk tarief vaststellen. Dit komt de continuïteit ten goede.”

Toekomst
We blijven voorlopig in het Noorden van Nederland. Hedy Smit – Wigchers: “Er worden ons wel eens gevraagd of we niet uit willen breiden naar de rest van Nederland of zelfs Europa, maar onze kracht ligt in het persoonlijke en in het zelf doen. En dat kan al meer dan 100 jaar in Schoonoord, Drenthe. Dit is wat qua cultuur bij ons past, het is overzichtelijk en behapbaar.” Groei is geen doel op zich. Hedy Smit – Wigchers: “Het is namelijk niet altijd beter. Niet in de zin van expansie. Wel in de zin van het meer verdelen van het werk over het jaar om dal- en piekmomenten op te vangen.”

Naast de transporttak, begeeft Wigchers zich ook in de vastgoedsector. In Emmen, Coevorden, Hoogeveen, Schoonoord en Gieten ontwikkelen ze in feite industrieterreinen en bouwen ze hallen voor toekomstige huurders. Wigchers faciliteert ook door bedrijfspanden op maat te bouwen of aan te schaffen en eventueel voor huurders naar wens te verbouwen. Dit alles op basis van transparante afspraken. Er wordt verhuurd aan kleinere ondernemingen maar ook aan multinationals en MKB-bedrijven. In overleg is heel veel mogelijk.

Motor- en brommermuseum:
Hedy Smit – Wigchers: “Ergens in 2008 toen Jaap en ik het bedrijf hadden overgenomen, zijn we langzamerhand het bedrijf ‘in gegroeid’. Ook Aaldert was al die tijd bij ons werkzaam en samen namen we steeds meer taken van mijn vader over. Hij heeft al jaren een hobby: het verzamelen van motoren en brommers. Doordat mijn ouders daar steeds meer tijd voor kregen, heeft het een enorme vlucht genomen.” Tegenwoordig mag het met recht een museum heten.

 

Bron: Drentse Onderneming van het Jaar

“Ondernemen is geen sprint, het is een marathon. Op allerlei manieren.”2020-09-18T08:10:26+02:00

Hier kom ik weg – DVHN

2020-09-11T12:29:10+02:00

In de rubriek “Hier kom ik weg” van het Dagblad van het Noorden stond Hedy Smit-Wigchers centraal. Deze wekelijkse rubriek wordt in samenwerking met het Huus van de Toal gepubliceerd. Benieuwd naar het originele artikel? Deze kun je hier lezen: ©DVHN 2020.

Hier kom ik weg: ‘Het bedrief is een kloppend hart en daor biw allemaol dienstbaor an’

De rubriek Hier kom ik weg is een samenwarking met het Huus van de Taol en giet over Drenthe, heur inwoners en heur verhalen. Hedy Smit-Wigchers (47) oet Schoonoord is samen met breur Jaap en neef Aaldert Kuipers directeur van Wigchers Internationaal Transport. Ze zit ok in het bestuur van de Cure Adoa Foundation. Ze hef zölf de oogziekte Adoa en zöt daordeur slecht.

Ze had geern heur vrachtwagenriebewies haald, maor as op heur 16e wordt ontdekt dat ze maor vieftig procent zöt, wet Hedy Smit-Wigchers dat dat niet giet. ,,Dat hef indruk maakt. Maor ik was wal bliede da’k nog mien gewone riebewies halen kun.” Ze lacht. ,,Het glas is altied halfvol.”

Smit-Wigchers (47) is letterlijk tussen de vrachtwagens geboren. ,,Mien pap en mam hadden toen nog gien hoes en woonden veur nood in olde directieketen bij het bedrief.” Het transportbedrief, – 115 jaor leden deur heur overgrootopa opricht – hef nou umdebij honderd metwarkers en tachtig vrachtwagens.

Een doctorandus en een blokkenliemer

Nao de IVA Driebergen Business School giet ze hen Northwood University Michigan en komp ze oeteindelijk as doctorandus bedriefskunde van de Nyenrode Business Universiteit. ,,Ik warkte bij ExxonMobil in Rotterdam toen ik hier op Schoonoord Richard Smit tegenkwam in de kroeg. Hij kwam van de lts en was blokkenliemer, metselaar dus. Een groot verschil, maor het klikte.”

Veur hum komp ze nao tien jaor terug op Schoonoord en in 2002 begunt ze bij heur olders op de administratie. In 2005 wordt zij en breur Jaap andielholder en drei jaor later nimt ze het bedrief over. Heur opleidingen en warkervaring komt heur as directeur goed van pas. ,,Maor ik mus ok nog veul leren. Met mèensen umgaon bijveurbeeld. De eerste jaoren leidde ik het bedrief zoas mien va, die een strenge baos was. Dat was ik neudig um mij staonde te holden. Maor het paste niet bij mij.”

Riege vrachtwagens

Tegenwoordig giet het aans, gien top-downcultuur meer, zoas dat het. Smit-Wigchers vindt het belangriek um meer te praoten met de metwarkers. ,,In het begun van de coronatied heb ik ze ien veur ien beld. Ik wol weten hoe het met ze gung en ze vertellen dat ze zuch over heur wark gien zörgen maken mussen. Dat hebt ze slim waardeerd.”

Continuïteit holden in het bedrief is veur Smit-Wigchers het belangriekste. ,,Daorveur hej goede mèensen en goed materieel neudig. Alles mut in het tieken staon van de veuroetgang en niet van oes, de aandielholders. Het bedrief is een kloppend hart en daor biw allemaol dienstbaor an. A’k hier mangs met mooi weer de dam op ried en der stiet een riege vrachtwagens te glimmen, bin ik trots.”

Zegeningen tellen

Sinds november is ze penningmeester van de Cure Adoa Foundation. Adoa is een zeldzame arfelijke oogziekte, waorbij de oogzenuw ofstarft. Umdebei viefhonderd mèensen in Nederland hebt het. Zij ok, net as heur pap en oldste dochter. ,,Met de stichting wil wij meer bekendheid geven an Adoa en geld binnenhalen veur underzuken.”

Smit-Wigchers zöt nog 35 procent. ,,Tot veurig jaor was ik der nooit zo drok met. Nou ik weet dat het aal slimmer wordt, tel mien zegeningen. Maor mien 19-jaorige dochter zöt nog maor 30 procent. Ik wil derveur zörgen dat zij over vieftien jaor ok nog zien kan. Dát is mien driefveer.”

Hier kom ik weg – DVHN2020-09-11T12:29:10+02:00

Ontwikkeling bedrijventerrein Schoonoord

2020-09-08T17:21:03+02:00
Naast transport zijn we ook bezig met de ontwikkeling van het industrieterrein in Schoonoord. Inmiddels wordt de vijfde hal gerealiseerd en wordt in de vierde hal de betonvloer gestort.
Zo houden we niet alleen onze vrachtwagens aan de rol, maar werken we ook in Schoonoord aan een interessante locatie volop mogelijkheden.
Ontwikkeling bedrijventerrein Schoonoord2020-09-08T17:21:03+02:00
Ga naar de bovenkant