window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-156369827-1');

Start Suikerbietencampagne 2020 een feit!

2020-10-06T08:36:39+02:00

Suikerbieten Campagne 2020 is een feit. Ook wij zijn afgelopen week begonnen met het transport van de suikerbieten naar de suikerfabriek van Cosun Beet Company in Hoogkerk. Dit jaar is de start extra onder de aandacht gekomen op de Social Media dankzij TikTok Tammo en zijn #dikkebakbietn. De daarop volgende “reactie” filmpjes brachten nogal eens wat van onze rode vrachtwagens in het zicht.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded.
Ik Accepteer

Wijzelf zijn met een drone het veld ingetrokken om wat foto’s en filmpjes te maken van het verladen van de suikerbieten. We stonden op de Achterweg in het Odoornerveen bij Maatschap Oving van Bueren.

dikkebakbietn 2020

Deze collega schakelde snel, binnen een dag pronkte het truckers nummerbordje #dikkebakbietn al voor de ruit.

Start Suikerbietencampagne 2020 een feit!2020-10-06T08:36:39+02:00

“Ondernemen is geen sprint, het is een marathon. Op allerlei manieren.”

2020-09-18T08:10:26+02:00

“Transport had vroeger een beetje een negatief imago maar wij proberen daar een positieve uitzondering op te zijn door juist gewoon te doen waar je goed in bent, je te houden aan afspraken en een betrouwbare partner te zijn. Wij zorgen al jarenlang voor continuïteit, zowel in het verzorgen van transport voor onze klanten, als in het zijn van een goed werkgever voor ons personeel. Hierdoor weten de klanten en werknemers ons te vinden.” – Hedy Smit – Wigchers.

Hedy Smit – Wigchers: “Wij zijn al eerder genomineerd: een aantal jaren geleden toen het nog Drentse ondernemer van het Jaar was. Toen hebben we toch voor de eer bedankt, we doen het als bedrijf echt met elkaar en bij ons is het niet één individu die het verschil maakt.”

Wigchers mag zeker echt een familiebedrijf genoemd worden. Hedy Smit – Wigchers: “Samen met mijn broer Jaap en neef Aaldert runnen we het bedrijf. We vullen elkaar aan, hebben allemaal verschillende soorten ervaring en inbreng. Ook mijn moeder, mijn schoonzus, mijn man, twee ooms en een nicht werken al jaren bij ons. Van sommige families werken er verschillende generaties bij ons. Bijvoorbeeld vaders, (schoon)zonen en broers die werken als chauffeurs of monteurs. De jongste werknemer is 17 en doet de chauffeursopleiding op het Drenthe College. De oudste chauffeur is 72 en rijdt nog graag de bietencampagne die straks weer start. Mijn vader Louwrens Wigchers staat bekend om zijn neus voor kansen, handel en investeringsbereidheid. Hij volgt en adviseert daarom nog steeds vanuit de zijlijn en bedenkt nog steeds nieuwe projecten.”

Wat Wigchers uniek maakt in de branche is niet 1, 2, 3 uit te leggen. “Het is lastig om ons te vergelijken. Ik denk dat vooral de manier van ondernemen en onze flexibiliteit, het gedachtengoed wat we hebben, ons uniek maakt.”

Wigchers heeft een jong en goed onderhouden wagenpark van 80 vrachtwagens en 250 opleggers. Ze zijn actief in verschillende deelmarkten waaronder het transport voor de agrarische sector, de olie- en gasindustrie, de wegenbouw en het transport van bijvoorbeeld tuinhout, betonplaten en – wanden, steigermateriaal en machines. Voor de meeste opdrachtgevers rijden ze al tientallen jaren, bijvoorbeeld al meer dan 65 jaar suikerbieten en sinds de jaren 50 van de vorige eeuw voor de NAM. Ook met de grotere en kleinere aannemers in de wegenbouw wordt op projectbasis samengewerkt. Projecten waar ze nu aan werken zijn de aan- en afvoer van duizenden tonnen asfalt en frees voor de A37 en het transport van vulzand voor de Ringweg in Groningen. Vorig jaar brachten ze nog 300.000 ton vulmateriaal naar het Dak van Drenthe in Wijster. “Het feit dat we het transport mogen doen bij het opruimen van oude gasputten in de regio, zegt wel iets over de hechte samenwerking met de opdrachtgever. Met goede vrachtwagens, goede chauffeurs en een goede organisatie werken we aan tevreden en blije klanten.”

Wigchers is altijd in beweging, letterlijk en figuurlijk. Hedy: “Wij pakken kansen die we zien en kunnen snel schakelen indien nodig. We creëren groei door vertrouwen te winnen en te houden. Doen wat je zegt, zeggen wat je doet. En ook door verantwoordelijkheid te nemen als iets minder goed gaat.”

Blijvend kijken ze waar het beter of efficiënter kan. “Veel klanten zitten in het Noorden. Hoe kunnen we daar economischer, milieubewuster mee om gaan? Daarom hebben we bijvoorbeeld naast de hoofdvestiging in Schoonoord ook standplaatsen in Emmen, Coevorden, Hoogeveen en Gieten gerealiseerd. Dit op basis van waar klanten zijn en potentiéel werk is, maar ook om ervoor te zorgen dat onze chauffeurs hun werk dichtbij hebben.” Er ligt sowieso een focus op duurzaamheid. “Alles wat we bouwen, doen we levensbestendig.

Veilig en duurzaam
Wigchers is sinds 2001 al ISO 9001, VCA Petrochemie en GMP+ gecertificeerd omdat kwaliteit en veiligheid belangrijk is bij de uitvoering van de werkzaamheden. Ook het personeel is uitgebreid opgeleid en vakbekwaam voor werkzaamheden in de bouw, wegenbouw en olie- en gasindustrie, ze hebben bijvoorbeeld allemaal VCA, diverse veiligheidsinstructies en opleidingen gedaan. Ook worden chauffeurs getraind op veilig en economisch rijgedrag. Hedy Smit – Wigchers: “Daar zijn we 10 jaar geleden al mee begonnen. Chauffeurs krijgen maandelijks een rapportage van hun rijgedrag en worden daarin persoonlijk gecoacht. Ook zijn we al heel lang leerbedrijf voor chauffeurs en bedrijfswagenmonteurs. Jonge mensen van 16/17 jaar die via een BBL-leerwerktraject hun vakbekwaamheid en diploma’s halen. We hebben een eigen werkplaats waarin we al het onderhoud, de keuringen en de reparaties van het wagenpark zelf doen en bijvoorbeeld ook de volledige opbouw van onze kraantrucks hebben gedaan.”

Dit doen ze ook zelf omdat ze de mensen hebben die dit kunnen en die het leuk vinden om ook dit soort projecten te doen. Hedy Smit – Wigchers: “Wij doen bijna alles in eigen beheer. Het bouwen van bedrijfshallen maar ook de website bouwen en bijhouden of de opbouw van nieuwe trucks met PTO en boardcomputers. Door alles in eigen huis te houden, kunnen we snel en flexibel reageren. In de transportsector staat het rendement al jaren onder druk en dus is het zaak om de kosten zo laag mogelijk te houden. Zo goed mogelijk het werk doen en een eerlijk tarief vaststellen. Dit komt de continuïteit ten goede.”

Toekomst
We blijven voorlopig in het Noorden van Nederland. Hedy Smit – Wigchers: “Er worden ons wel eens gevraagd of we niet uit willen breiden naar de rest van Nederland of zelfs Europa, maar onze kracht ligt in het persoonlijke en in het zelf doen. En dat kan al meer dan 100 jaar in Schoonoord, Drenthe. Dit is wat qua cultuur bij ons past, het is overzichtelijk en behapbaar.” Groei is geen doel op zich. Hedy Smit – Wigchers: “Het is namelijk niet altijd beter. Niet in de zin van expansie. Wel in de zin van het meer verdelen van het werk over het jaar om dal- en piekmomenten op te vangen.”

Naast de transporttak, begeeft Wigchers zich ook in de vastgoedsector. In Emmen, Coevorden, Hoogeveen, Schoonoord en Gieten ontwikkelen ze in feite industrieterreinen en bouwen ze hallen voor toekomstige huurders. Wigchers faciliteert ook door bedrijfspanden op maat te bouwen of aan te schaffen en eventueel voor huurders naar wens te verbouwen. Dit alles op basis van transparante afspraken. Er wordt verhuurd aan kleinere ondernemingen maar ook aan multinationals en MKB-bedrijven. In overleg is heel veel mogelijk.

Motor- en brommermuseum:
Hedy Smit – Wigchers: “Ergens in 2008 toen Jaap en ik het bedrijf hadden overgenomen, zijn we langzamerhand het bedrijf ‘in gegroeid’. Ook Aaldert was al die tijd bij ons werkzaam en samen namen we steeds meer taken van mijn vader over. Hij heeft al jaren een hobby: het verzamelen van motoren en brommers. Doordat mijn ouders daar steeds meer tijd voor kregen, heeft het een enorme vlucht genomen.” Tegenwoordig mag het met recht een museum heten.

 

Bron: Drentse Onderneming van het Jaar

“Ondernemen is geen sprint, het is een marathon. Op allerlei manieren.”2020-09-18T08:10:26+02:00

Hier kom ik weg – DVHN

2020-09-11T12:29:10+02:00

In de rubriek “Hier kom ik weg” van het Dagblad van het Noorden stond Hedy Smit-Wigchers centraal. Deze wekelijkse rubriek wordt in samenwerking met het Huus van de Toal gepubliceerd. Benieuwd naar het originele artikel? Deze kun je hier lezen: ©DVHN 2020.

Hier kom ik weg: ‘Het bedrief is een kloppend hart en daor biw allemaol dienstbaor an’

De rubriek Hier kom ik weg is een samenwarking met het Huus van de Taol en giet over Drenthe, heur inwoners en heur verhalen. Hedy Smit-Wigchers (47) oet Schoonoord is samen met breur Jaap en neef Aaldert Kuipers directeur van Wigchers Internationaal Transport. Ze zit ok in het bestuur van de Cure Adoa Foundation. Ze hef zölf de oogziekte Adoa en zöt daordeur slecht.

Ze had geern heur vrachtwagenriebewies haald, maor as op heur 16e wordt ontdekt dat ze maor vieftig procent zöt, wet Hedy Smit-Wigchers dat dat niet giet. ,,Dat hef indruk maakt. Maor ik was wal bliede da’k nog mien gewone riebewies halen kun.” Ze lacht. ,,Het glas is altied halfvol.”

Smit-Wigchers (47) is letterlijk tussen de vrachtwagens geboren. ,,Mien pap en mam hadden toen nog gien hoes en woonden veur nood in olde directieketen bij het bedrief.” Het transportbedrief, – 115 jaor leden deur heur overgrootopa opricht – hef nou umdebij honderd metwarkers en tachtig vrachtwagens.

Een doctorandus en een blokkenliemer

Nao de IVA Driebergen Business School giet ze hen Northwood University Michigan en komp ze oeteindelijk as doctorandus bedriefskunde van de Nyenrode Business Universiteit. ,,Ik warkte bij ExxonMobil in Rotterdam toen ik hier op Schoonoord Richard Smit tegenkwam in de kroeg. Hij kwam van de lts en was blokkenliemer, metselaar dus. Een groot verschil, maor het klikte.”

Veur hum komp ze nao tien jaor terug op Schoonoord en in 2002 begunt ze bij heur olders op de administratie. In 2005 wordt zij en breur Jaap andielholder en drei jaor later nimt ze het bedrief over. Heur opleidingen en warkervaring komt heur as directeur goed van pas. ,,Maor ik mus ok nog veul leren. Met mèensen umgaon bijveurbeeld. De eerste jaoren leidde ik het bedrief zoas mien va, die een strenge baos was. Dat was ik neudig um mij staonde te holden. Maor het paste niet bij mij.”

Riege vrachtwagens

Tegenwoordig giet het aans, gien top-downcultuur meer, zoas dat het. Smit-Wigchers vindt het belangriek um meer te praoten met de metwarkers. ,,In het begun van de coronatied heb ik ze ien veur ien beld. Ik wol weten hoe het met ze gung en ze vertellen dat ze zuch over heur wark gien zörgen maken mussen. Dat hebt ze slim waardeerd.”

Continuïteit holden in het bedrief is veur Smit-Wigchers het belangriekste. ,,Daorveur hej goede mèensen en goed materieel neudig. Alles mut in het tieken staon van de veuroetgang en niet van oes, de aandielholders. Het bedrief is een kloppend hart en daor biw allemaol dienstbaor an. A’k hier mangs met mooi weer de dam op ried en der stiet een riege vrachtwagens te glimmen, bin ik trots.”

Zegeningen tellen

Sinds november is ze penningmeester van de Cure Adoa Foundation. Adoa is een zeldzame arfelijke oogziekte, waorbij de oogzenuw ofstarft. Umdebei viefhonderd mèensen in Nederland hebt het. Zij ok, net as heur pap en oldste dochter. ,,Met de stichting wil wij meer bekendheid geven an Adoa en geld binnenhalen veur underzuken.”

Smit-Wigchers zöt nog 35 procent. ,,Tot veurig jaor was ik der nooit zo drok met. Nou ik weet dat het aal slimmer wordt, tel mien zegeningen. Maor mien 19-jaorige dochter zöt nog maor 30 procent. Ik wil derveur zörgen dat zij over vieftien jaor ok nog zien kan. Dát is mien driefveer.”

Hier kom ik weg – DVHN2020-09-11T12:29:10+02:00

Ontwikkeling bedrijventerrein Schoonoord

2020-09-08T17:21:03+02:00
Naast transport zijn we ook bezig met de ontwikkeling van het industrieterrein in Schoonoord. Inmiddels wordt de vijfde hal gerealiseerd en wordt in de vierde hal de betonvloer gestort.
Zo houden we niet alleen onze vrachtwagens aan de rol, maar werken we ook in Schoonoord aan een interessante locatie volop mogelijkheden.
Ontwikkeling bedrijventerrein Schoonoord2020-09-08T17:21:03+02:00

Korencampagne 2020 weer van start

2020-08-03T11:18:57+02:00

Start van het oogstseizoen, de korencampagne 2020 is los! Het zonnige weer liet op zich wachten, maar met tropische temperaturen in het vooruitzicht kunnen we nu wel stellen dat we volop in het koren rijden.

Voor een paar jaar terug hebben we meegewerkt aan een video waarin de gehele keten in beeld is gebracht, van brouwgerst naar bier!

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded.
Ik Accepteer

Korencampagne 2020 weer van start2020-08-03T11:18:57+02:00

Hoe kunst en transport samen komen

2020-07-24T10:05:48+02:00

Sinds vorige week hangt dit prachtige schilderij gemaakt door de 19-jarige Lisette Welling uit Ter Apel bij ons in Schoonoord aan de muur.

Het was een bijzondere ruil: wij een mooi schilderij en Lisette een vaderdagcadeau voor haar vader Siebe, die al jaren bijspringt als chauffeur in tijden van drukte.

We zijn blij verrast met dit mooie eindresultaat! Dankjewel Lisette.

En wil je als ervaren chauffeur ook bijspringen tijdens de bietencampagne? Stuur dan een mailtje naar sollicitatie@wigchers.nl. We nemen dan contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.

Hoe kunst en transport samen komen2020-07-24T10:05:48+02:00

Oorkonde nominatie Drentse Onderneming van het Jaar 2020

2020-07-15T10:48:12+02:00
Afgelopen donderdag was bestuurslid Ronald de Jonge op visite om ons fysiek de oorkonde van de nominatie voor de Drentse Onderneming van het Jaar 2020 te overhandigen.
We willen iedereen bedanken voor alle felicitaties en leuke reacties. De voorbereiding voor de volgende ronde is in volle gang, in september komt er een nominatie avond waarbij we ons mogen “presenteren”. Wie weet kunnen we ons uiteindelijk plaatsen voor de finale in november!
Oorkonde nominatie Drentse Onderneming van het Jaar 20202020-07-15T10:48:12+02:00

Laatste loodjes voor de bouwvak 2020

2020-07-07T11:49:49+02:00

Met nog een kleine anderhalve week te gaan, zijn we bezig met de laatste loodjes voor de bouwvak. De eerste helft van dit jaar was voor iedereen een bewogen en vaak onzekere periode. Wij kunnen terug kijken op een mooie start van dit jaar. We hebben een aantal prachtige foto’s van de eerste zes maanden op een rijtje gezet.

Begin van 2020

Zo waren we begin van dit jaar nog volop actief in de bietencampagne en vrijwel direct daarna konden we door met het transport van zand naar het natuurgebied in Bargerveen. Ook werd er nogal wat nieuw materiaal geleverd en in gebruik genomen. Van diverse wegenbouwkippers tot 2 stuks 35 t/m kraantrucks. Natuurlijk zijn we nog duurzamer geworden door de komst van de nieuwe 500pk voorloopassers.

Plug & Abandonment

Voor Mammoet verzorgen we sinds februari de transporten voor het Plug & Abandonment project. Een groot aantal gasputten worden opgeruimd door Baker Hughes, Wellgear en Mammoet in opdracht van NAM. Wij verzorgen het transport in deze logistieke operatie.

Tuinhout

Mede door de Corona crisis steeg de vraag naar tuinhout explosief. Onze klant Tuindeco heeft dankzij hun grote voorraden en een flexibele transporteur er grotendeels voor gezorgd dat menig tuin in Nederland is voorzien van nieuwe schuttingen, overkappingen en blokhutten.

Asfalt op de A37

Daarnaast zijn we samen met KWS Infra op de A37 gestart met het vervangen van de deklaag van Hoogeveen naar de Duitse grens. Dit is ook een innovatief en duurzaam project waarbij tweelaags ZOAB met 50% gerecycled asfalt wordt verwerkt. Dankzij de flexibele inzet van onze chauffeurs hebben we ook hier in goede samenwerking met onze klant een prima prestatie geleverd!

Drentse Onderneming van het Jaar

Als klap op de vuurpijl horen we bij de laatste 10 genomineerden voor Drentse Onderneming van het Jaar! Het belooft een spannende eindstrijd te worden met een diversiteit aan mooie Drentse ondernemingen. Voorlopig bereiden we ons voor om bij de laatste 3 finalisten te komen. Dit wordt nog spannend met deze concurrentie!

Al hebben we het over de laatste loodjes, tijdens de bouwvak gaan we gewoon door. De korencampagne komt er weer aan, gevolgd door de bietencampagne. Het agrarisch oogstvervoer is ook altijd weer een mooie periode in het jaar!

Laatste loodjes voor de bouwvak 20202020-07-07T11:49:49+02:00
Go to Top