“Transport had vroeger een beetje een negatief imago maar wij proberen daar een positieve uitzondering op te zijn door juist gewoon te doen waar je goed in bent, je te houden aan afspraken en een betrouwbare partner te zijn. Wij zorgen al jarenlang voor continuïteit, zowel in het verzorgen van transport voor onze klanten, als in het zijn van een goed werkgever voor ons personeel. Hierdoor weten de klanten en werknemers ons te vinden.” – Hedy Smit – Wigchers.

Hedy Smit – Wigchers: “Wij zijn al eerder genomineerd: een aantal jaren geleden toen het nog Drentse ondernemer van het Jaar was. Toen hebben we toch voor de eer bedankt, we doen het als bedrijf echt met elkaar en bij ons is het niet één individu die het verschil maakt.”

Wigchers mag zeker echt een familiebedrijf genoemd worden. Hedy Smit – Wigchers: “Samen met mijn broer Jaap en neef Aaldert runnen we het bedrijf. We vullen elkaar aan, hebben allemaal verschillende soorten ervaring en inbreng. Ook mijn moeder, mijn schoonzus, mijn man, twee ooms en een nicht werken al jaren bij ons. Van sommige families werken er verschillende generaties bij ons. Bijvoorbeeld vaders, (schoon)zonen en broers die werken als chauffeurs of monteurs. De jongste werknemer is 17 en doet de chauffeursopleiding op het Drenthe College. De oudste chauffeur is 72 en rijdt nog graag de bietencampagne die straks weer start. Mijn vader Louwrens Wigchers staat bekend om zijn neus voor kansen, handel en investeringsbereidheid. Hij volgt en adviseert daarom nog steeds vanuit de zijlijn en bedenkt nog steeds nieuwe projecten.”

Wat Wigchers uniek maakt in de branche is niet 1, 2, 3 uit te leggen. “Het is lastig om ons te vergelijken. Ik denk dat vooral de manier van ondernemen en onze flexibiliteit, het gedachtengoed wat we hebben, ons uniek maakt.”

Wigchers heeft een jong en goed onderhouden wagenpark van 80 vrachtwagens en 250 opleggers. Ze zijn actief in verschillende deelmarkten waaronder het transport voor de agrarische sector, de olie- en gasindustrie, de wegenbouw en het transport van bijvoorbeeld tuinhout, betonplaten en – wanden, steigermateriaal en machines. Voor de meeste opdrachtgevers rijden ze al tientallen jaren, bijvoorbeeld al meer dan 65 jaar suikerbieten en sinds de jaren 50 van de vorige eeuw voor de NAM. Ook met de grotere en kleinere aannemers in de wegenbouw wordt op projectbasis samengewerkt. Projecten waar ze nu aan werken zijn de aan- en afvoer van duizenden tonnen asfalt en frees voor de A37 en het transport van vulzand voor de Ringweg in Groningen. Vorig jaar brachten ze nog 300.000 ton vulmateriaal naar het Dak van Drenthe in Wijster. “Het feit dat we het transport mogen doen bij het opruimen van oude gasputten in de regio, zegt wel iets over de hechte samenwerking met de opdrachtgever. Met goede vrachtwagens, goede chauffeurs en een goede organisatie werken we aan tevreden en blije klanten.”

Wigchers is altijd in beweging, letterlijk en figuurlijk. Hedy: “Wij pakken kansen die we zien en kunnen snel schakelen indien nodig. We creëren groei door vertrouwen te winnen en te houden. Doen wat je zegt, zeggen wat je doet. En ook door verantwoordelijkheid te nemen als iets minder goed gaat.”

Blijvend kijken ze waar het beter of efficiënter kan. “Veel klanten zitten in het Noorden. Hoe kunnen we daar economischer, milieubewuster mee om gaan? Daarom hebben we bijvoorbeeld naast de hoofdvestiging in Schoonoord ook standplaatsen in Emmen, Coevorden, Hoogeveen en Gieten gerealiseerd. Dit op basis van waar klanten zijn en potentiéel werk is, maar ook om ervoor te zorgen dat onze chauffeurs hun werk dichtbij hebben.” Er ligt sowieso een focus op duurzaamheid. “Alles wat we bouwen, doen we levensbestendig.

Veilig en duurzaam
Wigchers is sinds 2001 al ISO 9001, VCA Petrochemie en GMP+ gecertificeerd omdat kwaliteit en veiligheid belangrijk is bij de uitvoering van de werkzaamheden. Ook het personeel is uitgebreid opgeleid en vakbekwaam voor werkzaamheden in de bouw, wegenbouw en olie- en gasindustrie, ze hebben bijvoorbeeld allemaal VCA, diverse veiligheidsinstructies en opleidingen gedaan. Ook worden chauffeurs getraind op veilig en economisch rijgedrag. Hedy Smit – Wigchers: “Daar zijn we 10 jaar geleden al mee begonnen. Chauffeurs krijgen maandelijks een rapportage van hun rijgedrag en worden daarin persoonlijk gecoacht. Ook zijn we al heel lang leerbedrijf voor chauffeurs en bedrijfswagenmonteurs. Jonge mensen van 16/17 jaar die via een BBL-leerwerktraject hun vakbekwaamheid en diploma’s halen. We hebben een eigen werkplaats waarin we al het onderhoud, de keuringen en de reparaties van het wagenpark zelf doen en bijvoorbeeld ook de volledige opbouw van onze kraantrucks hebben gedaan.”

Dit doen ze ook zelf omdat ze de mensen hebben die dit kunnen en die het leuk vinden om ook dit soort projecten te doen. Hedy Smit – Wigchers: “Wij doen bijna alles in eigen beheer. Het bouwen van bedrijfshallen maar ook de website bouwen en bijhouden of de opbouw van nieuwe trucks met PTO en boardcomputers. Door alles in eigen huis te houden, kunnen we snel en flexibel reageren. In de transportsector staat het rendement al jaren onder druk en dus is het zaak om de kosten zo laag mogelijk te houden. Zo goed mogelijk het werk doen en een eerlijk tarief vaststellen. Dit komt de continuïteit ten goede.”

Toekomst
We blijven voorlopig in het Noorden van Nederland. Hedy Smit – Wigchers: “Er worden ons wel eens gevraagd of we niet uit willen breiden naar de rest van Nederland of zelfs Europa, maar onze kracht ligt in het persoonlijke en in het zelf doen. En dat kan al meer dan 100 jaar in Schoonoord, Drenthe. Dit is wat qua cultuur bij ons past, het is overzichtelijk en behapbaar.” Groei is geen doel op zich. Hedy Smit – Wigchers: “Het is namelijk niet altijd beter. Niet in de zin van expansie. Wel in de zin van het meer verdelen van het werk over het jaar om dal- en piekmomenten op te vangen.”

Naast de transporttak, begeeft Wigchers zich ook in de vastgoedsector. In Emmen, Coevorden, Hoogeveen, Schoonoord en Gieten ontwikkelen ze in feite industrieterreinen en bouwen ze hallen voor toekomstige huurders. Wigchers faciliteert ook door bedrijfspanden op maat te bouwen of aan te schaffen en eventueel voor huurders naar wens te verbouwen. Dit alles op basis van transparante afspraken. Er wordt verhuurd aan kleinere ondernemingen maar ook aan multinationals en MKB-bedrijven. In overleg is heel veel mogelijk.

Motor- en brommermuseum:
Hedy Smit – Wigchers: “Ergens in 2008 toen Jaap en ik het bedrijf hadden overgenomen, zijn we langzamerhand het bedrijf ‘in gegroeid’. Ook Aaldert was al die tijd bij ons werkzaam en samen namen we steeds meer taken van mijn vader over. Hij heeft al jaren een hobby: het verzamelen van motoren en brommers. Doordat mijn ouders daar steeds meer tijd voor kregen, heeft het een enorme vlucht genomen.” Tegenwoordig mag het met recht een museum heten.

Bron: Drentse Onderneming van het Jaar